07 July 2011

Mass Effect 3: Bioware überarbeitet die KI und das Design der Gegner im Spiel



Der Entwickler sorgt dafür, dass die Gegner im neuen Spiel schlauer und angemessener reagieren, sodass sich dadurch härtere Kämpfe ergeben.







“If there’s one thing the programmers always want to do better it’s definitely the AI, so we’ve done a lot of work on that,” sagte die Gameplay Designerin Christina Norman von Bioware. “We still have some more work to go, but we want you to feel that the enemies you’re fighting are more complex, that they have multiple behaviours, and that they’re reacting to what’s going on. ”

Sie erklärte, wenn man die Schwierigkeit von Mass Effect 3 anhebt, so müssen sich auch die Gegner anders verhalten. “Now we look at enemies as a force, with units within the force, and each of them has a role. You end up with this really cool chessboard thing, where you have a knight and a bishop, they’ll work together in one way but if you have a knight and a rook, they’ll work together in a different way. It’s giving our level designers and combat designers a lot more opportunities, not with heavy scripting, but just by combining these pieces that work together in new and interesting ways.”

Für schlauere Gegner braucht man schlauere Spieler, weshalb Bioware die Spieler antreiben wird mobil zu sein und nachzudenken. “So the player is never thinking, ‘I’m walking into this safe place with great cover, I’ll stay there and fight’ but more ‘how am I going to move through the battlefield as the enemies move through the battlefield against me?’” erklärt Norman.

Boss-Gegner und andere schwere Gegner werden zudem auch überarbeitet, sodass sie nicht so leicht auszuschalten sind. “If you can interact with the enemy in specific ways by shooting at weak points? Use the environment against them? Those are the factors that make larger enemies more interesting to fight,” so die Entwicklerin.

Außerdem werden die Cerberus-Truppen viel stärker werden als noch in den Vorgängern: "Und Feinde wie die Cerberus-Trooper sind die Elite. Sie können nun alles tun, was Shepard auch tun kann. Daher bekämpft ihr eine Macht, die dieses Mal viel intelligenter ist und bestraft euch schneller. Das Spiel ist selbst dann intensiv, wenn ihr es auf Normal spielt."

Jensen6